Årets bok "en lättläst tegelsten"

Det börjar att dra ihop sig för årets Uppsala läser. Onsdag den 15 maj går startskotet. Vi passar på att ställa några frågor till Maria Björk, som är en av dem som jobbar med Uppsala läser.

Therese Söderlind. Foto: Anna-Lena Ahlström

Therese Söderlind. Foto: Anna-Lena Ahlström
Årets bok för Uppsala läser är Vägen mot Bålberget (2013) av Therése Söderlind.

Onsdag den 15 maj klockan 18.00 går startskottet för Uppsala läser 2013. På plats på Stadsbibliotekets Författarscen finns då författaren själv. Den som kommer har möjlighet att köpa boken till startskottspris.

Fortsatta aktiviter och program kring Uppsala läser kör igång efter sommaren.

Maria Björk om årets Uppsala läser

Vi har träffat Maria Björk, som arbetar med Uppsala läser, för att få reda på mer om bokvalet, vad författaren tycker och om arrangemangen kring Uppsala läser 2013.

Varför denna bok?

Ett par händer som håller romanen "Vägen till Bålberget".
Jag hörde talas om den när den höll på att skrivas. Therése berättade om den när hon besökte Brantingsbiblioteket. Det lät som ett spännande ämne, tyckte jag.

Och till Uppsala läser vill vi ju helst ha en ny bok. Och det ska gärna finnas någon koppling till Uppsala. Boken utspelar sig inte här, men Therése bor ju i Uppsala.

Är boken inte väl tjock?
Jo, jag fick  höra att den var för tjock. Therése skrev till och med på sin blogg att hon skrivit två böcker men bara får betalt för en, säger Maria och skrattar.

Men så kom den ut den. Den fick fina recensioner, en SuperKaja av UNT. Och när jag väl hade den i mina händer upptäckte jag att den var lätt. En lättläst tegelsten. Den väger lätt och texten är lättläst. Dessutom är det en otroligt spännande historia. En riktig bladvändare!

Vad handlar den om?
Boken handlar om att söka saningen. Den berättas av fyra personer, två män och två kvinnor. I grunden finns en sanning, en händelse som påverkar dessa människors liv. De hör ihop.

Hur hon fick idén till boken kommer Therése att berätta om i hösten program.

Vad tyckte Therése om bokvalet?
Hon tyckte att det lät intressant och att det var mycket roligt.

Hon har gjort en rejäl research om det hon skriver. Hon har utgått från en dom i ett häxmål och sedan vävt en histora runt händelsen.

Vad händer den 15 maj?

Knappen för Uppsala läser på en tröja.
Den 15 maj går startskottet. Therése finns på plats på Författarsecenen på Stadsbiblioteket klockan 18.00.

Hon kommer att berätta om hur hon har tänkt och om research, men inte så mycket om vad boken handlar om. Till hösten blir det aktiviteter och då kommer hon att berätta mer om boken.

De som kommer till Stadsbiblioteket den 15 maj kan köpa boken till startskottspris.

Eftersom boken är tjock startar vi nu i maj och sedan är tanken att människor kan läsa den i sommar.

Kan du avslöja något om höstens aktiviteter?
På flera bibliotek blir det författarbesök med Therése Söderlind. På Stadsbiblioteket blir det en fördjupande analys boken i ett samtal mellan Therése och Ulrika Knutsson.

Klart är också att det blir program om folktro med Ulf Palmenfelt, som är professor i etnologi. Likaså blir det ett program med Linda Oja, som skrev en avhandling om försoningarna efter de hemska händelserna som häxprocesserna innebar.

Dessutom blir det litteraturkritik. UNT kommer nämligen att lägga upp boken som e-bok på sin webbplats och låta två litteraturkritiker läsa och recensera boken offentligt. Förmodligen inte hela boken. Tanken är sedan att ge läsarna möjlighet att träffa kritikerna. 

Är det fler kommuner som är med?
Ja, Tierp har hakat på. Förra året när vi läste Kjell Eriksson spred sig Uppsala läser till Enköping. Jag håller i projektet, men är öppen för alla förslag.

Rent praktiskt, hur kan man vara med i Uppsala läser?
Uppsala läser är ju en stor läsecirkel där alla läser samma bok, men det är ju inte så att biblioteket organiserar läsecirklar. Man kan läsa boken på egen hand eller i sin läsecirkel. Är man inte med i cirkel kan man ju starta en! Och vill man bara vara med på programmen utan att läsa, så går ju det också bra.

Boken finns att låna på biblioteken. Den finns inläst som Daisytalbok och kommer även att finnas att ladda ner som e-bok.

Jag önskar alla en riktigt trevlig semesterläsning och hoppas att vi ses i höst!

 

På sidan bibli.se/uppsalalaser hittar du information om Uppsala läser. Här kommer höstens program och aktiviteter att läggas upp.

 

En del av Litterära rum
 

Bilder: Therése Söderlind (foto: Anna-Lena Ahlström); Händer med bok. (foto: Carin Carlsson); Uppsala läser-brosch (foto: Carin Carlsson)

 

Målgrupp:

Taggar:

Skrivet av: Carin Carlsson den 29 april 2013