Dags att göra något åt PISA-resultaten
Politiker, lärare, föräldrar, hur ska vi ha det? Ska Sverige fortsätta att kana utför i kunskapsrutschbanan?
Biblioteken - en underutnyttjad resurs
På biblioteken gör vi vad vi kan men vi kan bli bättre och vi är en underutnyttjad resurs. Sverige är känt för en enastående barnlitteratur. Faktiskt är det en av våra större exportprodukter.
Vad kan vi göra för att få framför allt småbarnsföräldrar att förstå att vi och de och den litteraturskatt vi har tillsammans kan skapa förutsättningar för alla barn att lyckas i skolan?
Bristande kunskaper - utanförskap
Det är riktigt illa ställt med våra barns och ungdomars kunskaper! Förskolepadagoger säger sig kunna se vilka 5-6- åringar som kommer att hamna i utanförskap, dvs. i arbetslöshet, sjukskrivning, drogberoende, kriminalitet. Och de är många.
Jamen, hjälper kunskaper mot det? Det är klart det gör. Har man kunskaper genererar det mer kunskaper. Kunskaper skapar intressen, vilja till utveckling och möjligheter. Massor av niondeklassare skaffar sig inte behörighet till gymnasiet, universitetslärare häpnar över studenternas i många fall usla språkbehandling och oförmåga att tillgodogöra sig text. PISA-resultaten är så dåliga och Sverige halkar längre och längre ner i tabellerna över skolelevers färdigheter.
Läskunnighet och läsförståelse = framgång
Hur lär man sig läsa och förstå då? Jo, man övar. Och övar. Och övar. Från det man är riktigt liten och knappt har börjat skolan. Är man lyckligt lottad har man vuxna i sin närhet som läst för en från spädbarnsåldern och som fortsätter att läsa för en till dess att man kan och vill ta över på egen hand.
Det ska vara roligt att läsa. Kulfaktorn blir hög på riktigt först när man fått ett visst flyt i sitt läsande och när man förstår vad man läser.
Och böckerna då, var finns de? På biblioteket förstås! Gratis! Hallå där föräldrar – det är svårt för er att hitta undanflykter om ni inte bidrar till att barnen lär sig läsa.
Kom till biblioteket och gör en insats för ditt barn, en insats som inte kan överskattas! Den kan faktiskt vara livsavgörande. Vi hjälper dig att hitta rätt ämne och rätt nivå för ditt barn!
Med litteraturlistan nedan vänder vi oss till framför allt pedagoger för barn i alla åldrar.
Ett par kapitel handlar om förskolebarn och de yngsta skolbarnen, vilka faktorer som samverkar för att barnen ska utvecklas till goda läsare. Sedan ägnas en stor del av boken åt gymnasieelever, både olika former av textsamtal och kartläggning av deras läsvanor.
Utveckla förståelse i förskolan
Utveckla förståelse i förskolan är en viktig bok om grunden för en god läsutveckling, och visar att förskolans insatser beträffande literacy kan vara avgörande. Boken är utgiven i USA men är relevant även i Sverige. Läsning = avkodning x förståelse. Forskningen har mest handlat om avkodning. Detta verk riktar in sig på förståelsen. Boken behandlar förståelsestrategier, ordförråd, förståelse i en digital värld, informerande texter och flerspråkighet. Speciellt intressant är kapitlen om vuxenstödd lek, som pekar på barnets inlärning genom lek. Även kapitlet om vikten av interaktion med vuxna är intressant.
Första delen av den här boken handlar om högläsning, lässtrategier och genrepedagogik. I den andra delen får vi utförliga handledningar till ett tiotal skönlitterära böcker som är lämpliga att läsa för barn i skolår 1-6, till varje bok hänvisas till innehållet i skolans läroplan. Heimer ger också förslag på bra faktaböcker att läsa tillsammans med eleverna, även här med frågor, förklaringar och tips på fördjupning av innehållet i böckerna.
För skolor som tar emot nyanlända elever är det här läsning som kan vara till såväl hjälp som inspiration. Texten berör trots sitt ringa omfång de flesta områden som brukar innebära svårigheter och erbjuder genom sina referenser goda förslag till fördjupande läsning. Den här boken är ett gott exempel på den kombination av kunskap, förnuft och erfarenhet som kan komma till uttryck när den erfarna praktikern publicerar sig.
Ovanstående böcker är exempel på helt nya böcker. Nedan finns många fler. Klicka och bilda dig en uppfattning om vad som kan fungera i din klass.
Se också Språktidningen