Facebook fyller 10 år och är i dag en naturlig del av vardagen för många - en kommuniaktionsväg bland andra. Vi uppmärksammar födelsedagen med att lyfta böcker om Facebook och sociala medier.
Detta innehåll har flyttats över från vår gamla webbplats och ser kanske inte perfekt ut. Har du funderingar kring innehållet kan du kontakta biblioteket.
Det var den 4 februari 2004 som Facebook - eller "thefacebook" som nätverket hette då - startades av
Mark Zuckerberg, för att sedan vidareutvecklas tillsammans med
Eduardo Saverin,
Andrew McCollum,
Dustin Moskovitz
och
Chris Hughes.
Från början var Facebook till för collage- och high schoolstudenter och det var först i september 2006 som nätverket öppnade för alla.
Men grunden till Facebook såg dagens ljus redan i slutet av 2003. Vännerna och Harvardstudenterna Mark Zuckerberg och Eduardo Saverin hackade in i universitetets datasystem och skapade "FaceSmash", som lät användarna betygsätta kvinnliga studenters utseende. Något som går att läsa om i den engelska biografin
The accidental billionaires
(2009), som handlar om Facebooks historia.
Det har hänt mycket för Facebooks del under de första tio åren. Nätverket har hela tiden förnyats, ändrat utseende och fått nya funktioner.
I dag har Facebook över en miljard användare världen över. I Sverige finns ungefär fem miljoner aktiva användare.
Den senaste tiden har det pratats och skrivits en hel den om Facebooks död - att det sociala nätverket tappar användare och skulle se resans slut inom kort. Men åsikterna går isär.
Kanske är det inte lika stor tillströmning av nya användare som tidigare. Samtidigt vet vi ju att vi inte slutade att ringa när e-posten kom. Och inte slutade att mejla bara för att sociala medier skapades. Kanske är Facebook bara ytterligare en kanal för oss att använda för kommunikation? Det får nog de kommande tio åren visa.
Facebook i böckerna
Facebook har även satt sina spår i bokfloran under sina första tio år. Vi lyfter här böcker om Facebook och sociala medier, såväl fakta som fiktion, både positivt och negativt, för både nya och gamla "Facebookare".