Jens Lapidus på Författarfredag

Den framgångsrike brottmålsadvokaten och kriminalförfattaren Jens Lapidus besökte Stadsbiblioteket. Se och hör honom berätta om sitt skrivande och sina framgångarna.

Författaren och brottmålsadvokaten Jens Lapidus besökte Författarfredag i februari 2012. I samtal med Lena Redin (P4 Radio Uppland) berättade han bland annat om hur det kom sig att han började skriva, varifrån han får inspiration och hur han arbetar med språket i sina böcker.

Advokaten som gav oss "Stockholm noir"

Jens Lapidus kallar sin stil för "Stockhom noir". Hans krimnalberättelser utspelar sig i Stockholms undre värld men även i överklassens domäner. Det var i Sollentuna tingsrätt, i samband med en rättegång, som han började skriva skönlitterär text. Han började helt enkelt samla historier från sin vardag som advokat.

Hör Jens berätta om hur det kom sig att han började skriva kriminallitteratur.

Debutromanen Snabba cash

När det första manuset var färdigt gällde det att hitta ett förlag som ville ge ut boken. Debutromanen var Snabba cash (2006), en bok som fick goda recensioner och som väldigt många människor har läst. Var boken en direkt succé?

Hör hur det gick till när Snabba cash gavs ut, om mottagandet och om läsarna.

Språket i böckerna

Jens Lapidus böcker Snabba cash, Aldrig fucka upp (2008) och Livet deluxe (2011) rör sig i såväl den kriminella undre världen som på Stureplan bland överklassen. En utmaning för honom är att träffa rätt när det gäller språket. Att fånga dialogen är därför något som han har arbetat mycket med.

Hör Jens berätta om hur han arbetar med språket i sina böcker.

Förhållandet till böckernas karaktärer

När Jens Lapidus skulle skriva sin uppföljare Aldrig fucka upp höll han sig kvar i samma värld, men med nya karaktärer. Men när det var dags för den tredje boken Livet deluxe insåg han att han hade saknat sina karaktärer och de fick därför vara med igen. Inte alltför sällan händer det att läsare identifierar sig och tror sig vara karaktären.

I Aldrig fucka upp tar Jens Lapidus, liksom Lef GW Persson, upp polisspåret i Palmemordet.

Hör Jens berätta om förhållandet till sina karaktärer.

Litterära inspirationskällor, serier och materialism

Miljöerna och karaktärena är det viktigaste för Jens Lapidus. Han säger därför att han främst hämtar inspiration från amerikanska kriminalförfattare, som till exempel Raymond Chandler, James Ellroy och Denis Lehane.

Hans intresse för serier har även resulterat i boken Gängkrig 145 (2009), som tillkom tillsammans med Peter Bergting.

Materialismen, suget efter prylar, är ett annat fenomen som fascinerar Jens Lapidus. Något som är viktigt i såväl den undre världen som på Stureplan.

Hör Jens Lapidus berätta om inspirationskällor.

Målet med skrivandet

Jens Lapidus mål med sina böcker är att de ska underhålla såväl honom själv som läsarna, samt att de ska flytta läsarna till en annan värld. Det finns ingen tanke att glorifiera brott och kriminalitet.

Hör Jens Lapidus berätta om målet med böckerna och om att "skiljas från" romanfigurerna.

Lever Jens Lapidus livet deluxe?

Jens Lapidus har haft stor framgång med sina böcker. Liksom Leif GW Persson arbetar han fortfarande och skriver vid sidan av detta. 

Frågan är hur livet har förändrats för honom efter den litterära succén?

 

Text och film: Carin Carlsson

 

  1. Snabba cash

    Undertitel: hatet, drivet, jakten
    Av: Lapidus, Jens
    Språk:
    Svenska
    Klassifikation: Svensk skönlitteratur
    Finns som: Bok
  2. Aldrig fucka upp

    Undertitel: [Stockholm noir]
    Av: Lapidus, Jens
    Språk:
    Svenska
    Publiceringsår: 2008
    Klassifikation: Svensk skönlitteratur
    Finns som: Bok
  3. Livet deluxe

    Undertitel: [Stockholm noir]
    Av: Lapidus, Jens
    Språk:
    Svenska
    Publiceringsår: 2011
    Klassifikation: Svensk skönlitteratur
    Finns som: Bok
  4. Gängkrig 145

    Undertitel: Stockholm noir
    Av: Lapidus, Jens
    Språk:
    Svenska
    Publiceringsår: 2009
    Klassifikation: Tecknade serier
    Finns som: Bok

Målgrupp:

Taggar:

Skrivet av: Carin Carlsson den 24 februari 2012