Problem att sova?

Svårt att sova? Du är inte ensam. Den 21 mars sätts fokus på sömnfrågor och sömnproblem. Få tips på vad du kan göra för att förbättra din sömn.

Sömproblem ökar

Bevis som sover på sin pappas bröst.
Från 1990-talet har sömnproblemen bland Sveriges befolkning ökat. Omkring tio procent av svenskarna lider idag av sömnproblem.

Självklart har vi alla olika behov av sömn. En del behöver inte alls sova åtta timmar, utan klarar sig kanske på fem timmar.

Ett allvarligt problem blir det då den dåliga sömnen påverkar den "vakna tid". Då Insomningstiden blir för lång och sömnen är under sex timmar börjar många att beklaga sig.

Enligt studier upplever kvinnor större sömnproblem än männen. Orsak till dålig sömn kan vara bero på många saker. Två stora bovar är stress och oro. Stressen på jobbet och i hemmet. Oron inför morgondagens arbete och uppgifter.

Bland unga människor ökar också sömnproblemen. Att ständigt vara uppkopplad, att vara närvarande på Facebook eller i andra sociala medier, påverkar oss mer än vad vi anar. Denna ständiga närvaro kan förvandlas till en stressfaktor och stressen i sin tur kan orsaka dålig sömn.

Tips för att somna och sova bättre

Omslagsbild till Sömnens betydelse för hälsa och arbete.
En person med goda kunskaper om sömn är Torbjörn Åkerstedt vid Sömnforskningsinstitutet vid Stockholms universitet. Enligt honom har sömnen stor betydelse för vår hälsa. God sömn är något alla borde eftersträva. Med god sömn avses lång oavbruten djupsömn, utan att vakna upp under natten.

Det finns flera saker att tänka på och göra för att förbättra sin sömn, enligt Torbjör Åkerstedt. En viktig sak är att ha det svalt i sovrummet. Genom att "kyla ner hjärnan" sover man bättre. Det ska vara ordentligt mörk i rummet, rättare sagt svart. Du ska inte kunna se möblerna.

Det är även viktigt att försöka lägga sig samma tid. Att förbereda sig för natten och skapa rutiner. Hjärnan är inställd på det.

Den som har svårt att somna kan försöka skingra tankarna genom att distrahera sig. Till exempel genom att läsa en "tråkig bok", lösa sudoki eller korsord.

Den som har svårt att sova bör även undvika tobak och alkohol, två ämnen som påverkar sömnen negativt.

Internationella sömndagen

Kalendern är fylld med olika temadagar och självklart finns det även en dag för sömnen. Den internationella sömnadgen firas den 21 mars.

Dagen firades i Sverige för första gången 2003. Det var läkemedelsföretaget Sanofi-Synthelabo som tog initiativet dagen. Syftet med dagen är lyfta fram sömnfrågor och sömproblem.

Ta tillfället i akt och fördjupa dig i vad sömnen innebär, hur du kan sova bättre. På biblioteket hittar du flera böcker som kan vara till hjälp.

 

Text: Carin Carlsson
Bild: Jim Champion (bild 1)

 

Läs mer:

 

"När sömnen vägrar infinna sig" med Torbjörn Åkerstedt (Sveriges Radio 2012-03-09)

 

  1. Lilla sömnboken

    Undertitel: handbok för folk som vill sova bättre
    Av: Dyregrov, Atle
    Språk:
    Svenska
    Publiceringsår: 2002
    Klassifikation: Psykologi

    Finns som: Bok
  2. Inre lugn och god sömn!

    Av: Bronsberg, Barbro
    Språk:
    Svenska
    Publiceringsår: 2009
    Klassifikation: Psykologi

    Finns som: Ljudbok - CD

Målgrupp:

Skrivet av: Carin Carlsson den 14 mars 2012